دکتر محسن

وبلاگ خبری گروه پزشکی - آخرین اطلاعات و اخبار آزمون ها - دستیاران پزشکی- دانشجویان پزشکی

دکتر محسن

وبلاگ خبری گروه پزشکی - آخرین اطلاعات و اخبار آزمون ها - دستیاران پزشکی- دانشجویان پزشکی

آزمون دکترای تخصصی PHD سال 1388

سلام. جزئیات آزمون دکترای تخصصی یا همون PHD که امسال در تاریخ 8/8/88 قراره برگزار بشه از طرف وزارت بهداشت اعلام شد. متن کامل این خبر رو از اینجا میتونید بخونید.

چون برخی از پزشکان محترم متأسفانه اطلاع درستی از این آزمون ندارن لازمه یه کمی در این باره توضیح بدم. اول اینکه مدرک دکترای تخصصی یا PHD از نظز اعتبار معادل مدرک تخصصی بالینی هست و تمام امتیازات و تسهیلاتی که برای دستیاران تخصصی بالینی مقرر شده مشمول این دسته از رزیدنتها هم میشه از جمله حقوق ماهیانه و تعداد مرخصیها و غیره با این تفاوت که این گروه از رزیدنتها دیگه چیزی به نام کشیک شب ندارن و به مراتب استرس کاری کمتری نسبت به گروه مشابه بالینی که محل تحصیلشون در بیمارستانها هست دارن رزیدنتهای PHD بیشتر در دانشکده‌های پزشکی مشغول به تحصیل میشن به جز چند رشته خاص که ارتباط مستقیم با بیمار دارن و در بیمارستانها مستقر میشن. دوره تحصیل در مقطع PHD حداکثر 5 ترم (4 سال و نیم) هست و عموما 50 واحد درسی رو شامل میشه که 20 واحد اون پایان نامه هست. از نظر مقررات مربوط به طرح یا سربازی این نکته حائز اهمیت هست که داوطلبان ذکور! که میخوان در این امتحان شرکت کنن قانون طرح و سربازی اونها مشابه دانشجویان وزارت علوم هست و تا زمانی که وارد دوره غیبت از خدمات قانونی نشده باشن در صورت قبولی میتونن در مقطع بالاتر ادامه تحصیل بدن و دفعات شرکت در آزمون هم محدود نیست.

متاسفانه عاملی که باعث شده رغبت فارغ التحصیلان پزشکی به گرفتن PHD کم بشه نحوه گزینش این آزمونه بطوریکه در رشته‌های مورد علاقه پزشکان عمومی که بیشتر شامل تغذیه، اپیدمیولوژی، فارماکولوژی، ژنتیک، صنایع غذایی، بیوتکنولوژی، فیزیولوژی،آناتومی،ایمونولوژی، فیزیوتراپی، نانو فناوری پزشکی و بویژه نورو ساینس هست علاوه بر مدرک دکترای حرفه‌ای مدارک فوق لیسانس برخی از رشته ها هم پذیرفته میشه بطوریکه مثلا بنده یه دوستی داشتم که توی دبیرستان یه سال از من پایینتر بود و سال بعد از ما توی کنکور با رتبه حدود 3500 در رشته گفتاردرمانی قبول شد و بدون کمترین استرس و فشار درس و امتحان لیسانس گرفت و بعد جوریکه خودش هم باورش نمیشد فوق لیسانس رشته خودشون قبول شد و بعد از دوسال با یک ماه درس خوندن الان سال دوم رشته نوروساینس در بهترین دانشگاه کشور داره درس میخونه بدون اینکه حتی یه شب کشیک بده یا یه دونه کتاب بالای 500 صفحه توی عمرش بخونه!! تازه چند وقت دیگه مدرکی میگیره که معادل مدرکیه ما به خاطر فقط قبولی توی اون مقطع داریم چند سال عمر مفید خودمونو تلف می‌کنیم! ضمن اینکه اینجا دیگه از طرح و این مصیبتها هم خبری نیست هر دو آقای دکتریم تازه بنده عمومی هستم و مدرکم رو نظام وظیفه معادل فوق لیسانس میدونه و 2 ماه کسر خدمت میده ولی اون دوستمون متخصص هست و 3 ماه سربازیش کم میشه. در ضمن اینو هم بگم که توی تمام رشته‌هایی که ما میتونیم شرکت کنیم و مدرک دکترای حرفه‌ای ذکر شده دوستان دندانپزشک، داروساز و دامپزشک هم میتونن شرکت کنن.

بگذریم! هدفم از این ذکر مصیبت این بود که دلیل عدم اقبال پزشکان کشور به دوره PHD رو بگم و اینکه چقدر سیاستهای غلط دولت و نظام آموزشی مدعی عدالت به قشر پزشک ظلم می‌کنه.

برای شرکت در آزمون PHD به مدرک عالی زبان انگلیسی نیاز هست که میتونه یکی از مدارک Toefl یا IELTS یا MCHE یا MLHE یا TOLIMO یا MELAB باشه آزمون MCHE بیشترین طرفدار رو داشت و از طرف وزارت علوم هر دو ماه یکبار برگزار میشه و تا دو سال هم معتبره ولی امسال برای اولین بار وزارت بهداشت آزمون MHLE رو برگزار میکنه که دوره اولش 25 مرداده و ثبت نامش هم ظاهرا تموم شده . ضمنا اینو هم بدونید که توی خیلی از رشته های PHD فارغ التحصیلای پزشکی 50 درصد سهمیه دارن!

چند رشته جدید امسال برای اولین بار هست که دانشجو می‌گیرن؛ طب سنتی و مکمل، نانوفناوری پزشکی و اخلاق پزشکی از این دسته هستند. تنها رشته ای که فقط از پزشکان میگیره رشته طب سنتی هست که از دو سال پیش هم دانشجو گرفتن ولی در مقطع کارشناسی ارشد و امسال تصویب شد که این رشته تخصصی بشه و حسابی خوش به حال اونایی شد که دو دوره قبلی وارد این رشته شده بودن! هرچند منابع این رشته هنوز اعلام نشده ولی منابع آزمون کارشناسی ارشد اون شامل زبان عربی و بسیاری از کتب طب قدیم بود که برای خوندنش اول باید که کلاس و دوره مجزا دید چون اصطلاحات علمی طب قدیم به طب امروز کاملا متفاوته. امسال ظاهرا قراره علاوه بر این منابع دروس ماژور پزشکی به همراه  عفونی، بهداشت و چند تا درس دیگه هم باشه که با این حساب و زمان سه ماهه بعیده بشه کاری کرد! تازه شایعاتی هم هست که میخوان طب سنتی رو بصورت چند واحد درسی به دروس دوره استاجری اضافه کنن و با این احوالات معلوم نیست چه بر سر فارغ التحصیلای این رشته میخواد بیاد. ضمنا گفته میشه که دوره این رشته 4 ساله هست. اطلاعات تکمیلی و سوالات احتمالی رو به امید خدا بعدا جواب میدم.

نظرات 4 + ارسال نظر
سلام یکشنبه 4 مرداد 1388 ساعت 06:49 ب.ظ

دوره تحصیل در مقطع PHD عموما دو سال هست به جز چند رشته خاص که سه یا چهار سال خواهد بود.!

دوست عزیز میشه بگی کدوم رشته ها ۲ یا ۳ ساله هست؟

سلام دوست عزیز ایراد شما کاملا وارد است بنده در مورد طول دوره اطلاع کافی نداشتم که با کمک شما و پس از بررسی مجدد این مطلب اصلاح شد. ممنون

یک ادیولوژیست چهارشنبه 5 آبان 1389 ساعت 12:15 ق.ظ

سلام
آقای دکتر با عرض معذرت شما چرا فکر میکنید که توی دنیا فقط شما درس می خونید فقط شما کتاب بالای ۵۰۰ صفحه دارین و بقیه کیلویی مدرک میگیرن و فقط شمایین که زحمت می کشین؟
من شنوایی شناسی دانشگاه تهران میخونم و از نزدیک با بچه های گفتار درمانی سرو کار داشتم باید بگم واقعا درس هاشون سخته و کسی به این راحتی تو رشته های توانبخشی ارشد قبول نمی شه اون ها هم به نسبت ودشون سختی میکشن

یک گفتاردرمان پنج‌شنبه 5 خرداد 1390 ساعت 09:14 ق.ظ

من کاملاً میدونم شما از کی صحبت کردید. ایشون بهترین دانشگاه کشور درس نمی خونه پول کلانی داده تا در یک موسسه درس بخونه ...
از این که بگذریم اتفاقا اعتراض ما به شرکت پزشکها در امتحان Phd است. خوشبختانه در رشته ما شما نمی تونید شرکت کنید اما مثلاً همون فیزیوتراپی که گفتید. شما خودتون را با کسی مقایسه می کنید که هفت سال درس این رشته را خونده و کار بالینی انجام داده و تحخقیق کرده؟ اونی که انصاف نیست اجازه به شرکت پزشکیه که حتی ابتدایی ترین اصول را هم در این زمینه نمی دونه. اینجاست که ساسیتها غلط میشه آقای دکتر ...
که اینم به خاطر پزشک سالاری احمقانه کشور ماست. یک سری به دانشگاه های خارج از کشور بزنید تا ببینید چه خبره ...

کاردرمان چهارشنبه 16 آذر 1390 ساعت 05:37 ب.ظ

با این پزشک سالاری تو ایران شما پزشکها دارید حکومت میکنید بازم کمتون نیست . فکر میکنید کی هستید .؟ فقط شما مخ دارید ؟ فکر میکنید بقیه نوکر شما هستند که هرچی دلتون میخواد بهشون بگید ؟

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد