دکتر محسن

وبلاگ خبری گروه پزشکی - آخرین اطلاعات و اخبار آزمون ها - دستیاران پزشکی- دانشجویان پزشکی

دکتر محسن

وبلاگ خبری گروه پزشکی - آخرین اطلاعات و اخبار آزمون ها - دستیاران پزشکی- دانشجویان پزشکی

جزئیات طرح تحول آزمون دستیاری/ دومرحله ای شدن پذیرش دستیار!

خبر مهمدبیر شورای آموزش پزشکی و تخصصی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به جزئیات طرح تحول دستیاری از اعمال تغییرات پذیرش دستیار از دوره سی و هشتم آزمون دستیاری و نحوه تاثیر آزمون چهارگزینه ای و درون دانشگاهی خبر داد.

انجام طرح تحول نظام پذیرش دستیار در دو مرحله

دکتر محمدعلی محققی در گفتگو با خبرنگار مهر افزود: طرح تحول نظام پذیرش دستیار در دو مرحله انجام می گیرد که در مرحله اول تغییرات همچنان در آزمون متمرکز و در مرحله دوم تغییرات در آزمونهای درون دانشگاهی اعمال خواهد شد اما به گونه ای برنامه ریزی شده است که روند آزمون و پذیرش طولانی نشود.

انجام تغییرات طرح تحول از دوره سی و هشتم آزمون دستیاری

محققی خاطرنشان کرد: این دوره از تغییرات در آزمون دستیاری در مرحله اول همچنان در آزمون کتبی و متمرکز انجام می گیرد و با توجه به برنامه ریزیهای صورت گرفته تغییرات در آزمون اسفند ماه سال جاری که دوره سی و هفتم محسوب می شود، اعمال نخواهد شد و در صورت انجام همه تمهیدات، تغییرات طرح تحول از دوره سی و هشتم اجرا می شود.

تاثیر 20 درصدی مصوبات در آزمون و سایر تغییرات در محتوای آزمون

وی اضافه کرد: تاثیر مصوبات مربوط به آزمون متمرکز 20 درصد از نمره کل خواهد بود و سایر تاثیرات مربوط به محتوای آزمون خواهد بود. این تغییرات به گونه ای است که برای آزمون متمرکز کتبی و چند گزینه ای ضرایب متفاوتی بر سئوالات و بر حسب انتخاب رشته های مختلف داوطلبان اعمال خواهد شد. دبیر شورای آموزش پزشکی و تخصصی یادآور شد: در واقع این نوع تغییر تمهیدی است برای هدایت افراد به رشته های مورد علاقه خودشان. در این نوع پذیرش تا حدودی رشته ها و انتخاب تعداد آن محدود می شود اما انتخاب محل محدود نمی شود.

نقش مصاحبه ساختارمند و اعمال نتایج آزمون داخل دانشگاهی در انتهای دوره کارورزی در مرحله دوم

وی با اشاره به مرحله دوم طرح تحول پذیرش دستیار پزشکی گفت: در این مرحله نقش دانشگاهها و گروه های آموزشی بیشتر از گذشته می شود و موضوعاتی از جمله مصاحبه ساختارمند، اعمال نتایج آزمون داخل دانشگاهی در انتهای دوره کارورزی در این مرحله اعمال می شود.

تشکیل کارگروه کارشناسی برای تدوین آیین نامه اجرایی

محققی اجرای این مصوبات را منوط به تنظیم آیین نامه اجرایی دانست و به مهر گفت: در آیین نامه اجرایی ظرفیت قابل اجرا بودن مصوبات در نظر گرفته شده است. یک کارگروه کارشناسی متشکل از صاحبنظران تشکیل شده و مسئولیت تدوین آیین نامه اجرایی را بر عهده گرفته است. وی خاطرنشان کرد: ما مطمئن هستیم التهاباتی که پیش از این در آزمونهای دستیاری پیش می آمد با اجرای این تغییرات به مراتب کاهش می یابد و با تلاشهایی که پزشکان عمومی برای رقابت در آزمونهای ملی انجام می دهند به انتخابهای بهتر و موفقیتهای بالاتری نائل می شوند. دبیر شورای آموزش پزشکی و تخصصی با اشاره فعالیتهایی که به موازات این تغییرات انجام می گیرد به مهر گفت: در کنار اجرای این تغییرات ظرفیتهای دستیار به طور منطقی توسعه پیدا می کند و سایر مشکلات شناسایی شده این آزمون نیز مرتفع می‌شود.

نحوه شکل گیری گزینش دستیاری در ایران

وی تاکید کرد: شیوه گزینش دستیاری در ایران شیوه مخصوص به خود ما است و تغییرات آن نیز براساس شناخت مقتضیات آموزش پزشکی و دانشگاههای علوم پزشکی شکل گرفته است اما تلاش می شود در آن از فرمولها و مدلهای علمی و همچنین روشهای آماری معتبر به طور صحیح در این تغییرات استفاده شود. البته یکی از خلاهایی که در این زمینه وجود داشت در مورد نقش دانشگاهها بود که همه اینها به روشی ساختارمند قابل انجام و بدون نگرانی از مخدوش شدن موازین عادلانه در این آزمون پیاده می شود. محققی تغییرات در نحوه پذیرش دستیاری را تحول مهمی دانست که با توجه به زمان درخواست شده برای انجام این تغییرات این اصلاح می تواند در زمان مناسب و بدون تنش اعمال شود.منبع

برگزاری المپیادعلمی دانشجویان علوم پزشکی منطقه مدیترانه شرقی

معاون آموزشی وزارت بهداشت با اشاره به برگزاری نخستین المپیاد علمی دانشجویان علوم پزشکی کشور گفت: برنامه ریزیهای لازم برای برگزاری المپیاد علمی دانشجویان علوم پزشکی منطقه مدیترانه شرقی در ایران در سال آینده انجام شده است. دکتر بهرام عین اللهی در گفتگو با خبرنگار مهر افزود: المپیاد علمی دانشجویان علوم پزشکی کشور هفته آینده در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان برگزار می شود و اکنون تمامی دانشگاهها نفرات منتخب خود را برای حضور در المپیاد کشوری آماده می کنند. وی خاطرنشان کرد: گروه هیئت علمی المپیاد از چند ماه پیش جلسات خود را آغاز کرد و با اعلام دستورالعمل برگزاری المپیاد در مرحله دانشگاهی، همه دانشگاههای علوم پزشکی مرحله اول را برگزار کردند و پس از آزمون افراد منتخب به مرحله کشوری معرفی شدند که در المپیاد کشوری به رقابت می پردازند.

معاون آموزشی وزارت بهداشت با اشاره به تسهیلاتی که برای برگزیدگان این المپیاد درنظر گرفته شده، خاطرنشان کرد: با بنیاد ملی نخبگان هماهنگیهایی صورت گرفته که برگزیدگان این المپیاد علمی از تسهیلات آموزشی از جمله ادامه تحصیل، سربازی و غیره بهره مند شوند. وی با اشاره به برنامه ریزیهای صورت گرفته برای برگزاری المپیاد علمی دانشجویان علوم پزشکی به صورت بین المللی گفت: برنامه ریزیهایی صورت گرفته تا این المپیاد در سال آینده به صورت بین المللی برگزار شود.

عین اللهی یادآور شد: امیدواریم در سال آینده المپیاد علمی دانشجویان علوم پزشکی منطقه مدیترانه شرقی را برگزار کنیم و اگر کشورهای دیگر آمادگی داشتند که در این امتحانات شرکت کنند در صورت موفقیت در آزمونها برای آنها تسهیلاتی از جمله تسهیلات ادامه تحصیل فراهم خواهیم کرد. وی یکی از اهداف برگزاری اولین دوره المپیاد علمی دانشجویان علوم پزشکی را در راستای توجه هرچه بیشتر به دانشجویان استعدادهای درخشان برشمرد و به مهر گفت: در حال حاضر واحدهای استعدادهای درخشان در همه دانشکده ها و دانشگاههای علوم پزشکی ایجاد شده اند، دو آیین نامه حمایتی در این راستا به تصویب رسید و همچنین دو دوره دانشجویان استعداد درخشان بدون آزمون در مقاطع بالاتر پذیرفته شدند. مجموعه این فعالیت موجب شده تا این گروه از دانشجویان به کار تحقیقاتی و آموزشی بیش از گذشته علاقمند شوند. منبع

اجرای قطعی برنامه اصلاح پزشکی عمومی در همه دانشگاههای علوم پزشکی

معاون آموزشی وزارت بهداشت با اشاره به اجرایی شدن تغییرات اصلاحی در رشته پزشکی عمومی در هشت دانشگاه از اجرای آن در کلیه دانشگاههای علوم پزشکی در طی چهار سال خبر داد. دکتر بهرام عین اللهی در گفتگو با خبرنگار مهر افزود: اکنون هشت دانشگاه علوم پزشکی کشور برنامه پزشکی عمومی خود را به صورت اصلاح شده اجرا می کنند که با ارزیابی که از طرح صورت گرفته دانشگاهها از این طرح راضی بودند. وی خاطرنشان کرد: ما به به این تصمیم رسیدیم که در چهار سال آینده تمام دانشکده های پزشکی وارد برنامه تغییرات شوند تا بتوان رشته پزشکی عمومی را در کشور ارتقا بخشید.

عین اللهی تاکید کرد: تغییرات برنامه پزشکی عمومی در راستای نزدیک شدن دروس علوم پایه و علوم بالینی به یکدیگر است و موجب می شود علوم بالینی کاربردی تر از گذشته در رشته پزشکی به دانشجو آموزش داده شود. وی یادآور شد: انتظاراتی که از یک پزشک عمومی وجود دارد اقتضائاتی دارد که این موضوع در برنامه جدید به طور کامل دیده شده و با اجرای تغییرات تحقق می یابد.

معاون آموزشی وزارت بهداشت با اشاره به میزان اجرای تغییرات برنامه پزشکی عمومی در سایر کشورها یادآور شد: تغییر برنامه پزشکی عمومی در هیچ یک از کشورهای منطقه مدیترانه شرقی به جز ایران انجام نشده و در کل دنیا نیز تنها در برخی از کشورهای پیشرفته در حوزه علوم پزشکی انجام شده است. وی اظهار داشت: با استانداردهایی که فدراسیون جهانی آموزش پزشکی دارد ایران جزء کشورهای برتر دنیا در زمینه اجرای استانداردهای ادغام آموزش علوم پایه و بالینی است.منبع

مدرسه تابستانه دانشگاه علوم پزشکی شیراز برگزار می شود

دومین مدرسه تابستانه دانشگاه علوم پزشکی شیراز برای دانشجویان دانشگاههای علوم پزشکی سراسر کشور در مردادماه سال جاری برگزار می شود. به گزارش خبرنگار مهر، دومین دوره مدرسه تابستانه دانشگاه علوم پزشکی شیراز از 17 تا 22 مردادماه جاری در مرکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی شیراز برگزار می شود.

این مدرسه تابستانه با محوریت موضوعاتی از جمله مدیریت، خلاقیت، نوآوری و هوش اجتماعی ویژه دانشجویان دانشگاههای علوم پزشکی سراسر کشور خواهد بود. هزینه ثبت نام، اسکان و پذیرایی برای کلیه دانشجویان به صورت رایگان است و دانشجویان در مهمانسرای دانشگاه علوم پزشکی شیراز اسکان می یابند.منبع

دکتر ملک زاده:پزشکان خوبی در این چهار سال تربیت نکردیم

وزارت بهداشت به آخرین روزهای فعالیت خود در دولت نهم نزدیک می شود. طی چهار سال گذشته، نظام سلامت در چالش های فراوانی لغزید و امروز که کمتر از دو هفته به پایان فعالیت دولت نهم باقی است، کارنامه یی که وزارت بهداشت باید ارائه دهد، مملو از این لغز ش ها است که با نگاه منصفانه باید گفت تقصیر زیادی را نمی توان بر گردن وزارت بهداشت و مسوولان آن تحمیل کرد. کمبود اعتبارات طی چهار سال گذشته مشکلات پیش بینی نشده یی را برای این وزارتخانه ایجاد کرد که اگر کامران باقری لنکرانی چهار سال قبل و در همین روزها کوچک ترین احتمالی به رویارویی با کمترین ذره از این مشکلات می داد، بسیار بعید به نظر می رسید که باز هم حاضر می شد وزارت بهداشت را قبول کند. کارشناسانی که دورادور پیشروی نظام سلامت را طی چهار سال گذشته نظاره گر بودند متفقند که فقدان مدیریت باعث شد حجم مشکلات انبوه شود و با نقصان هایی که اکنون نظام سلامت به آن مبتلا شده، معلوم نیست مفاد ناظر بر سلامت در برنامه پنجم توسعه، عمر پنج ساله خود را چگونه طی خواهد کرد..

 آیا به سرنوشت برنامه چهارم که هشت ماه دیگر به پایان می رسد دچار می شود- که به زعم کارشناسان قابلیت اجرا پیدا نکرد- یا به سرانجامی بدتر؟اگر تمامی تقصیرها را متوجه تصمیم گیرانی غیر از متولیان سلامت در وزارت بهداشت بدانیم، وزارت بهداشت از یک ایراد راه فرار ندارد و اینکه در هیچ دوره وزارتی در سال های گذشته، وزارت بهداشت تا این حد به پیشنهادها و نظرات کارشناسانی که خارج از بدنه مدیریتی نظام سلامت بودند بی توجه نبوده است. ظرف چهار سال گذشته مسوولان سازمان نظام پزشکی- که یک سازمان صنفی و پیشنهاددهنده است- نمایندگان مجلس، اعضای کمیسیون بهداشت و درمان، وزرای سابق و اسبق بهداشت و مدیرانی که پیش از سال 84، در ساختمان قدیمی نبش خیابان جمهوری حضور داشتند، پیشنهادهای بی شماری برای برون رفت از حصار مشکلات و مدیریت شرایط موجود با اعتبارات تخصیص یافته ارائه دادند که اکثر آنها، به دلیل نگاه سیاسی مآبانه وزارت بهداشت از دور توجه خارج شد. دکتر رضا ملک زاده وزیر بهداشت که در دور نخست ریاست جمهوری آیت الله هاشمی رفسنجانی و در سال های 69 تا 72 (پس از استیضاح دکتر ایرج فاضل) به عنوان پنجمین وزیر بهداشت پس از انقلاب برگزیده شد، از جمله کارشناسانی است که نظام سلامت را ظرف چهار سال گذشته رصد کرده است. وی که پس از پایان دوران وزارت به امور تحقیقاتی و مرتبط با تخصص خود- گوارش و کبد- پرداخت در فروردین ماه 1385 به ریاست بیمارستان شریعتی منصوب شد که تا امروز نیز این سمت و فعالیت در تربیت پزشکان آینده را به ورود به دنیای فعال سیاسی ترجیح داده است. دکتر ملک زاده پیش از انتصاب به عنوان وزیر بهداشت، معاونت آموزشی این وزارتخانه را عهده دار بود علاوه بر آنکه زمانی را نیز به عضویت در شورای عالی انقلاب فرهنگی اختصاص داد. راه اندازی نخستین مرکز تحقیقات گوارش و کبد، مهم ترین فعالیتی است که ملک زاده به نام خود ثبت کرده است. وی در گفت وگو با اعتماد ضمن بازخوانی بخشی از امور دوران وزارت، نظام سلامت در چهار سال گذشته را از حیث مدیریت ناظر بر آن به نقد کشیده است.

ادامه مطلب ...

پذیرش دانشجوی MBA بیوتکنولوژی در دانشگاه علوم پزشکی تهران

شعبه بین الملل دانشگاه علوم پزشکی تهران در کیش برای سال تحصیلی آینده در رشته MBA بیوتکنولوژی دانشجو می پذیرد. به گزارش خبرگزاری مهر، دانشگاه علوم پزشکی تهران برای نیمسال اول سال تحصیلی 89 - 88، 20 دانشجو در رشته MBA بیوتکنولوژی می پذیرد.

دوره MBA بیوتکنولوژی به مدت 2 سال خواهد بود که به صورت چهار نیمسال تحصیلی با همکاری اساتید انگلیسی زبان دانشگاه کبک کانادا در پردیس بین المللی دانشگاه علوم پزشکی تهران در جزیره کیش برگزار می شود. شهریه و هزینه های تحصیلی دوره 150 میلیون ریال است و داوطلبان باید مدارک تحصیلی کارشناسی، کارشناسی ­ارشد، دکتری عمومی و تخصصی خود را ارائه دهند. داوطلبان می توانند مدارک خود را با پست پیشتاز تا 20 مردادماه به ساختمان مرکزی دانشگاه علوم پزشکی تهران ارسال کنند.

کلیه فارغ التحصیلان رشته های علوم پزشکی و دکتری تخصصی در رشته زیست فناوری پزشکی، مهندسی شیمی، شیمی، بیوشیمی، بیوتکنولوژی، میکروبیولوژی، زیست شناسی، کامپیوتر، بیوانفورماتیک، مدیریت و مهندسی صنایع می توانند در این دوره شرکت کنند.

افزایش مراکز تحقیقاتی پذیرنده دوره دکتری تخصصی پژوهشی

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت از تایید مراکز تحقیقاتی جدید برای پذیرش دانشجویان دکتری تخصصی همراه با پژوهش خبر داد. دکترمحمد واسعی در گفتگو با خبرنگار مهر افزود: در حال حاضر اعتباربخشی 17 مرکز تحقیقاتی برای پذیرش دانشجویان دکتری تخصصی همراه با پژوهش (Ph.D by Research) انجام شده است و کار پذیرش دانشجو در این دوره از مهرماه آغاز می شود. واسعی خاطرنشان کرد: مراکز تحقیقاتی دیگری نیز درخواستهای خود را به معاونت تحقیقات و فناوری و شورای گسترش وزارت بهداشت برای پذیرش دانشجو ارائه داده اند که پس از اعتباربخشی آنها نیز مجوز دریافت می کنند. وی یادآور شد: پیش بینی می شود در نیمه دوم سال جاری تعداد مراکز تحقیقاتی که می توانند دانشجوی دکتری تخصصی همراه با پژوهش را پذیرش کنند به دو برابر میزان فعلی افزایش یابد. واسعی گفت: هم اکنون شورای عالی برنامه ریزی وزارت بهداشت 17 مرکز تحقیقاتی را به عنوان موسسات برگزار کننده دوره دکتری تخصصی پژوهشی (Ph.D by Research) معرفی کرده است.

به گزارش مهر، دوره دکتری تخصصی پژوهشی (Ph.D by Research) به اعطای مدرک دکتری تخصصی پژوهشی می انجامد و مجموعه ای هماهنگ از فعالیت پژوهشی و آموزشی با هدف تربیت افرادی مسلط به علوم مرتبط در زمینه ای خاص و آشنا شدن با روشهای پیشرفته تحقیق و دستیابی به جدیدترین مبانی پژوهشی برای حل مشکلات مبتلا به جامعه است. منبع

آقای رئیس جمهور چرا؟

سلام از اینکه چند روز این وبلاگ آپ نشد معذرت میخوام راستش بعد از شنیدن این خبر که احمدی‌نژاد مشایی رو معاون اول خودش کرده به شدت حالم گرفته شده قبلا بعضی دوستان می‌گفتند که از این آدم هر کاری برمی‌آد و برای اینکه به مخالفینش نشون بده شما کاره‌ای نیستید دست به هر اقدامی میزنه ولی من باور نمی‌کردم و می‌گفتم احمدی نژاد با این کار خودکشی کرده و اصلا چنین چیزی امکان نداره ولی متاسفانه دیدیم که این اتفاق افتاد و الان دکتر محسن ساده لوح! چیزی برای دفاع کردن نداره نه تنها من بلکه همه دوستانی که تو یکی دو ماه اخیر برای طرفداری از احمدی‌نژاد گلوی خودشون رو پاره کردن الان همه به شدت سرخورده شدن و به نوعی شوک سنگینی بهشون وارد شد من کاری به این ندارم که مشایی خوبه یا بده به درد این کار میخوره یا نه اصلا معتقدم مشایی بیش از گناهش مجازات شد و شانتاژ خبری مخالفان احمدی نژاد اونو اینجوری مبغوض ملت کرد ولی در هر صورت رئیس جمهور میدونست که مشایی الان چه جایگاهی داره و حداقل نباید قبل از تلاش برای اصلاح این وجهه دست به این کار می زد. ببخشید قصد بحثهای سیاسی نداشتم فقط خواستم علت غیبت چند روزه رو توضیح داده باشم عوضش امروز دست پر اومدم! راستی دوستانی که میان تو این وبلاگ که میانگین روزی 50 نفرن اگه لطف کنن گاهگاهی یه نظر هم بدن باعث تشویق من میشن و اگه پیشنهاد بدن یا انتقاد کنن که دیگه بهتر! ضمنا به اون یه نفری که هر چند روز یه بار میاد تو این وبلاگ و توی نظرسنجی قالب هر دفعه میزنه خیلی زشت باید بگم عزیز دلم قبول این قالب خیلی زشت ولی حالا چرا هر روز میای نظر میدی؟ درسته که این سیستم این عیب رو داره ولی ما هم بیدی نیستیم که به این بادا بلرزیم آخر کار مدارکی اعلام خواهیم کرد که نشون میده توی این نظر سنجی تقلب شده!!

تدوین برنامه جدید دوره‌های فوق‌تخصصی/ پزشک خانواده

دبیر شورای آموزش پزشکی و تخصصی از تدوین برنامه های جدید آموزشی در دوره های فوق تخصصی و تدوین استاندارد دوره های پودمانی دوره عالی بهداشت MPH ویژه پزشکان خانواده خبر داد.

دکتر محمدعلی محققی در گفتگو با خبرنگار مهر افزود: برنامه آموزشی دوره های فوق تخصصی گوارش بالغین، ریه بالغین، غدد کودکان، روماتولوژی، کلیه کودکان تدوین شده است و استانداردهای این رشته های فوق تخصصی به همراه برنامه استاندارد جراحی اعصاب، ارتوپدی کودکان و دوره های پودمانی دوره عالی بهداشت MPH ویژه پزشکان خانواده در شورای آموزش پزشکی تنفیذ شد.وی از تصویب رشته جدید بالینی ایمنولوژی و آلرژی در مقطع فوق تخصصی در هفتاد و یکمین نشست آموزش پزشکی و تخصصی خبر داد و گفت: ورودی های رشته های تخصصی داخلی و کودکان می توانند در این رشته فوق تخصصی ادامه تحصیل دهند و از سوی دیگر این رشته جایگزین رشته ایمنولوژی و آلرژی کودکان شده است.

محققی همچنین با اشاره به نیاز به ایجاد رشته های فلوشیپ در زمینه هایی از جمله درماتوپاتولوژی، نازایی IVF، پریناتولوژی افزود: فلوشیپ 24 رشته فوق تخصصی مورد نیاز است که به شورای آموزش پزشکی ارائه شده است. مشاور وزیر بهداشت خاطرنشان کرد: برنامه ریزی راهبردی 21 رشته تخصصی انجام شد که در گزارشی به شورای آموزش پزشکی و تخصصی ارائه شده و از زاویه اجرایی برنامه های راهبردی مطرح شده است.منبع

دانشکده‌های پزشکی خارج از بیمارستان‌ها باید منحل شود!

معاون آموزشی وزارت بهداشت گفت: دانشکده‌های پزشکی باید در کنار یا داخل بیمارستان‌های آموزشی قرار بگیرد بنابر این دانشکده‌های پزشکی خارج از بیمارستان‌ها باید منحل شود.بهرام عین‌اللهی دیروز در مراسم اختتامیه نخستین‌ کنگره بین‌المللی مدیریت بیمارستانی با عنوان این مطلب اظهار داشت: بیمارستان‌های آموزشی و دانشکده‌های پزشکی باید از لحاظ سخت‌افزاری به هم نزدیک شوند تا در نهایت بتوان از لحاظ نرم‌افزاری نیز آنها را ادغام کرد. وی گفت: یکی از چالش‌های اصلی که در بیمارستان‌های آموزشی وجود دارد، عدم ثبت دقیق فعالیت‌های بیمارستان است که متأسفانه پرونده‌های بیماران تنها بر اساس درمان ثبت می‌شود و باید در این زمینه تحول ایجاد شود. به گزارش فارس، عین‌اللهی با اشاره به اینکه 50 درصد بیمارستان‌ها آموزشی هستند درباره دلایل ناکارآمدی بیمارستان‌های آموزشی خاطرنشان کرد: عدم دقت در گماردن افراد قوی برای اداره این مراکز، جایگاه مدیریتی با عدم تناسب اختیارات و مسوولیت‌ها، اعتبارات ناکافی و غیرواقعی بودن تعرفه‌های خدمات درمانی، عدم شفافیت ارتباط بیمارستان با دانشگاه و دانشکده پزشکی و گروه‌های آموزشی و عدم شفافیت مسؤولیت‌‌ها و شرح وظایف کادر بیمارستان از جمله این دلایل است.

در ادامه این برنامه معاون سلامت وزیر بهداشت درباره مدت موظفی روسای بیمارستان‌ها گفت: ماندگاری رؤسای بیمارستان‌ها معمولا بیش از 2 سال نیست به همین علت انگیزه فعالیت و پاسخگو بودن در این شرایط بسیار کاهش می‌یابد.حسن امامی‌رضوی اظهار داشت: بی‌توجهی به رشته مدیریت بیمارستانی و تأمین نشدن منابع مالی مورد نیاز بیمارستان‌ها از مهم‌ترین چالش‌های موجود در اداره بیمارستان‌هاست. همچنین پایدار نبودن مدیریت‌های بیمارستانی از چالش‌های دیگر اداره بیمارستان‌هاست. وی درباره سیاست‌های نظام سلامت در راستای بهبود کیفیت ارائه خدمات در بیمارستان‌ها گفت: وزارت بهداشت چند سالی است که از ارزشیابی به سمت اعتباربخشی بیمارستان‌ها حرکت کرده است که ارتقای کیفیت مستمر و توسعه فرهنگ ایمنی بیمار و محور بودن بیمار در ارائه خدمات از محورهای اصلی این اعتباربخشی بوده است.

پاسخ به چند سوال کمی تا قسمتی مهم!

سلام. قرار بود درمورد نحوه چینش سهمیه‌ها اون چیزی رو که شنیدم براتون تعریف کنم که از قول یکی از کارشناسان دبیرخانه تخصصی آموزش پزشکی هست. من همیشه فکر می‌کردم سهمیه‌ها وقتی میگن حداقل باید هشتاد درصد نمره آخرین فرد قبولی توی هر رشته محل رو کسب کنن به این معنیه که حتما باید توی هر رشته محل حداقل یه نفر با سهمیه آزاد وجود داشته باشه تا بشه حدنصاب نمره رو برای سهمیه دارها مشخص کرد غافل از اینکه ساز و کار چیز دیگه ای هست اگه قوانین و دستورالعملهای پذیرش دستیار و اختصاص سهمیه‌ها رو مطالعه کرده باشید ذکر شده که اگر مثلا یک رشته محل سه نفر ظرفیت داشنه باشد حداقل یکی از این سه تا باید به سهمیه اختصاص پیدا کنه دقت کنید که اینجا حداقل ذکر شده نه حداکثر و مطابق اون اگر هر سه نفر هم با سهمیه پر بشه اشکالی وارد نیست اما اینکه وقتی هر سه نفر با سهمیه پر شدن چه جوری حدنصاب هشتاد درصدی تعیین شده نکته جالبی هست که من هم تازه اوایل اردیبهشت امسال متوجه شدم و غیر از اون چیزی بود که از دوستانم شنیده بودم یا از مطالعه قوانین برداشت کرده بودم.

قضیه اینه که اونایی که مسئول این کار توی وزارتخونه هستن برای اینکه حدنصاب نمره هر رشته محل مشخص بشه اول میرن سراغ سهمیه آزادی‌ها و بر اساس اولویتهایی که توی فرم انتخاب رشته تعیین کردن به ترتیب از نفر اول چیدمانشون رو شروع می‌کنن تا اینکه ظرفیت تمام رشته محلها پر بشه وقتی این کار انجام شد نمرات آخرین نفر قرار داده شده توی هر رشته محل (در سهمیه آزاد ) تعیین میشه حالا میان همه این افراد رو میریزن بیرون و میان گروه اصلی و مهم و سهمامدارشون رو با توجه به نمره‌هاشون و نمره حدنصاب هر رشیه محل توی اولویتهاشون قرار میدن این کار تا زمانی که فردی با سهمیه که حدنصاب رشته محل انتخابی خودشو آورده باشه وجود داره ادامه پیدا می‌کنه وقتی این چینش انجام شد تازه میرن سراغ سهمیه آزادی‌ها یعنی اونایی که خیلی بیجا کردن اومدن وارد رقابت شدن و خواستن رزیدنت بشن!! و اگه سهامدارها واسشون جایی گذاشته باشن میگن به جهنم بیاین برین! اینجوری میشه که گاهی مثلا جایی که سه نفر ظرفیت داره کلا با سهمیه‌ها پر میشه و حتی اگه نفر اول آزمون هم اونو توی انتخاب اولش گذاشته باشه قبول نمیشه! مشکل بعدی اینه که با این روش هرچی تعداد سهمیه‌دارها بیشتر میشه شانس قبولی آزادی ها میاد پایین و دیگه اینکه هرچی امتحان آسونتر و نمره‌ها بالاتر میره شانس پذیرش سهمیه‌ای ها به شدت بالا میره اتفاقی که اخیرا افتاد در حالیکه قانون همون قانون قبلی بود ولی چون امتحان آسونتر بود یعنی درصد سوالات آسونش بالاتر بود درصد بیشتری تونستن حدنصاب سهمیه خودشونو بیارن اینو هم در نظر داشته باشیم که وقتی میگیم هشتاد درصد یعنی نمره 320 ارزشی برابر با 400 داره در حالیکه رتبه این دو نفر حداقل 2500 تا اختلاف داره. البته یه تعداد از سهمیه‌ها رو میگن مازاد هست که این هم خودش جای سوال داره اگه یه سال مثلا 250 نفر سهمیه استعداد درخشان داشته باشن و طبیعتا اغلبشون هم حد نصاب رو بیارن و یه جا اینا رو جا بدن حالا اگه سال بعد شدن 500 نفر چی بازم همشون باید رزیدنت بشن؟ آیا نباید قانون مشخص و شفاف تری داشته باشن؟

کسی میدونه دستیاری پزشکی اعزام به سوریه دیگه چیه؟

سلام. امروز سایت مرکز سنجش آموزش پزشکی کلید سوالات آزمون دستیاری پزشکی اعزام سوریه رو منتشر کرده که میتونید از اینجا ببینید. من شخصا تا حالا راجع به این آزمون چیزی نشنیده بودم و توی تقویم آزمونهایی هم که وزارت بهداشت برگزار می‌کنه اسمی از همچین آزمونی نبود تنها چیزی که از دستیاری توی سوریه تو ذهنم بود اینه که یه دوستی دارم که تازه باهاش آشنا شدم که میگفت رزیدنت اورولوژی توی سوریه هست و تابستونا چون کلا تعطیل هستن اومده ایران استراحت کنه! من در همین حد شنیده بودم از دوستان لطفا اگه کسی اطلاعاتی داره بگه که ما هم روشن بشیم! خدا رو چه دیدید شاید علاقمند شدیم بریم سوریه!

پرهام عزیز خواسته بود نمره آخرین نفرات قبولی پارسال رو بذارم ولی باید به دوست خوبم بگم که اطلاعاتی که من در این مورد دارم کلا به 40-50 مورد هم نمیرسه تازه اونایی هم که گفتن، خبر دارم بعضیاشون سهمیه داشتن و نمرشونو متناسب با سهمیشون بالا بردن و اعلام کردن تا کسی نفهمه واسه همین اولا این اطلاعات چندان موثق نیست ثانیا شما نمره آخرین نفرات قبول شده رو خواسته بودی که من ندارم این اطلاعات رو متأسفانه وزارت باد (بهداشت، آموزش پزشکی و درمان!!) بعد از آزمون دستیاری سال بعد اعلام میکنه تازه اونم فقط مال سهمیه آزادی‌ها نه نمرات نخبگان مدیر و سایرین رو. راستی یادم باشه یه مطلب جالب رو مستقیما از قول یکی از کارشناسان دبیرخانه تخصصی آموزش پزشکی در مورد نحوه پرکردن سهمیه‌ها براتون بگم که مطمئنم کف می‌کنید و متوجه میشید که چی میشه یه دفعه مثلا هر سه نفر ظرفیت قلب و گوش و حلق و بینی و رادیولوژی و جراحی یزد با سهمیه پر میشه اتفاقی که همین امسال افتاد اگه یادم رفت یادم بندازین. به هرحال من از پرهام عزیز که از دست من ناراحت هم شده عذرخواهی می‌کنم امیدوارم توضیحاتم کافی بوده باشه در مورد دستیاری سوریه یادتون نره نظر بدین.ممنون

دولت یا مجلس؟ کدامیک صلاح جامعه پزشکی را بهتر می‌شناسند؟

سلام. امروز بحث تربیت پزشک یه جورایی شده بود دعوای بین دولتی‌ها و مجلسی‌ها یا بهتر بگم وزیر و وکیل! آقای وکیل که قبلا هم زمانی که بحث سهمیه بندی و بومی گزینی توی کنکور مطرح شد و بین علما اختلاف افتاد اومد توی تلویزیون و حرفایی زد که من واقعا از ته دل برای خودم، مملکتم و آیندمون نگران شدم کسی که اصلا در این زمینه تخصص نداره یه جوری حرف میزد انگار ... چی بگم والا؟! ایشون معتقد بودن اگه زمانی دانشگاهها ظرفیت داشتن که مثلا سالی 400 نفر دانشجوی پزشکی بگیرن (اشاره به دانشگاه علوم پزشکی تهران) الان که ما!!! بودجشونو زیاد کردیم و امکانات بهشون دادیم و فضای آموزشی براشون ساختیم چرا این ظرفیت کم شده چرا 200 نفر هم به زور می‌گیرن؟؟!!! با شنیدن این حرفش اونقدر ازش متنفر شدم که آرزو کردم کاش یه بچش پزشکی قبول بشه تا بفهمه حرف مفت نباس بزنه! امروز دوباره دیدم ایشون پاچه وزیر رو گرفته که چرا امسال سهمیه هاتون رو زیاد نمی‌کنین! خبر قبلی رو اگه نخوندین حتما بخونید و بعد خبر جدید رو تا بهتر بتونید قضاوت کنید این یه مشتی از خرواره مطمئن باشید همین آقایون متخصص فردا به خاطر همین قضیه وزیر بدبخت رو میکشونن مجلس آخرشم قانع نمیشن خوب معلومه وزیر باید بره 2 ساعت در گوششون یاسین بخونه معلومه که قانع نمیشن! البته من قصد توهین به نماینده‌های ملت رو ندارم ولی خداوکیلی خودتون قضاوت کنید که ما قشر بدبخت گیر چه کسانی افتادیم اللهم عجل لویک الفرج! 

نامه کمیسیون آموزش به وزیر بهداشت/ ظرفیت پزشکی را 30 درصد افزایش دهید

اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در نامه ای به وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی خواستار افزایش 30 درصدی ظرفیت پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی در کنکور 88 شدند.

به گزارش خبرنگار مهر، کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در نامه ای به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ضمن انتقاد نسبت به روند تعیین ظرفیت رشته های پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی خواستار افزایش ظرفیت این رشته های در کنکور 88 شده است.کمیسیون آموزش مجلس در این نامه بر اساس نیاز جامعه خواستار افزایش 30 درصدی افزایش ظرفیت رشته های مذکور در کنکور 88 شده است.منبع

سیاست وزارت بهداشت در تربیت پزشک مبهم است/ ابهام در آمار وزیر بهداشت

علی عباسپور تهرانی

رئیس کمیسیون آموزش با بیان اینکه سیاستهای وزارت بهداشت در تربیت پزشک مبهم است و دیدی انحصارگرایانه نسبت به تربیت پزشک وجود دارد گفت: اعضای کمیسیون از وزیر بهداشت خواسته اند به رشته پزشکی در کنکور 88، 30 درصد افزایش ظرفیت اختصاص یابد.

علی عباسپور تهرانی فرد در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه ما نسبت به ظرفیتها و پذیرش دانشجویان در رشته های علوم پزشکی معترض هستیم، گفت: در سال 1374، 16 دانشگاه علوم پزشکی در کشور وجود داشت. در سال 88 این تعداد به 48 دانشگاه رسید اما ظرفیت پذیرش در رشته های پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی از سال 74 تا کنون کاهش یافته است به طوری که در سال 88 به کمتر از تعداد پذیرش سال 74 رسیده است که این موضوع برای اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس قابل قبول نیست. 

وی سیاستهای وزارت بهداشت را درباره تربیت پزشک مبهم دانست و اضافه کرد: وزیر بهداشت عنوان کرده است که به ازای هر 700 نفر یک پزشک در کشور وجود دارد ما طی نامه ای تحلیل و مبنای چنین آماری را از وی خواسته ایم اما پاسخی منعکس نشده است. در صورتی که این آمار درست باشد توزیع پزشک در کشور غیر منطقی است و اگر وزارت بهداشت نمی تواند درباره این آمار و توزیع نامناسبت توضیحی ارائه دهد ضعف مدیریت دراین وزارتخانه است.منبع

پاسخ لنکرانی به مجلس: وزارت بهداشت ظرفیت پزشکی را بدون توجه به بازار کار افزایش نمی‌دهد

وزیر بهداشت در خصوص نامه اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در مورد افزایش ظرفیت رشته پزشکی و انتقاد رئیس این کمیسیون از وزارت بهداشت گفت: وزارت بهداشت نمی تواند در تعیین ظرفیت رشته های علوم پزشکی بدون توجه به بازار کار تصمیم گیری کند.

دکتر کامران باقری لنکرانی در گفتگو با خبرنگار مهر در خصوص نامه اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در مورد افزایش ظرفیت رشته پزشکی یادآور شد: قرار است معاونت آموزشی وزارت بهداشت توضیحات لازم را در این زمینه ارائه دهد. وی اضافه کرد: موضوعی که در برنامه چهارم توسعه به وزارت بهداشت در خصوص افزایش ظرفیت رشته پزشکی تکلیف شده این است که برای ظرفیتها باید به بازار کار، نیاز کشور و روزآمدی توجه شود. باقری لنکرانی تاکید کرد: وزارت بهداشت نمی تواند در تعیین ظرفیت رشته های علوم پزشکی بدون توجه به بازار کار تصمیم گیری کند چرا که کار اشتباهی خواهد بود.منبع

جزئیات طرح تعیین ظرفیت پزشکی/ پذیرش سالانه 3 هزار پزشک از کنکور

معاون آموزشی وزارت بهداشت با اشاره به تحقیقی سه ساله که در خصوص ظرفیت رشته های علوم پزشکی در کشور انجام شده از تعیین ظرفیت پزشکی عمومی کنکور 88 به میزان حدود 3 هزار نفر و ارائه این طرح به کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس خبر داد. دکتر بهرام عین اللهی در گفتگو با خبرنگار مهر افزود: برای اینکه تعداد واقعی پزشک مورد نیاز کشور را استخراج کنیم نیازمند آمار دقیقی بودیم که این آمار در یک پروژه سه ساله از سوی متخصصین آمار تهیه شد.   

انجام طرحی برای تعیین نیاز کشور به پزشک و رسیدن به عدد 3 هزار پزشک در سال

معاون آموزشی وزارت بهداشت خاطرنشان کرد: در این طرح پژوهشی سه ساله، نیازهای آینده جامعه به پزشک، فاکتورهای بخش خصوصی و بخش دولتی، میزان ورودی ها، میزان افت تحصیلی و عدم ادامه تحصیل در دکتری حرفه ای و سایر موارد مورد بررسی قرار گرفت و با توجه به همه عوامل به عدد سه هزار پزشک عمومی در سال رسیدیم که ظرفیت مطلوبی برای کشور محسوب می شود. تربیت 80 هزار پزشک عمومی از سال 65 تاکنون وی با تاکید بر این نکته که وزارت بهداشت در این مطالعه دخالت نداشت، یادآور شد: دو موضوع در تربیت پزشک عمومی مطرح است. یک بحث تربیت نیروی انسانی و دیگری تامین پزشک در مناطق محروم. طبق آمار موجود از ابتدای ادغام آموزش پزشکی و سلامت از سال 65 تاکنون 80 هزار پزشک عمومی تربیت شده است. عین اللهی خاطرنشان کرد: وزارت بهداشت تنها می تواند افراد را دو سال در طرح خدمات قانونی بکار گیرد و پس از آن افراد جذب شهرهای مختلف می شوند و برای اینکه پزشک در مناطق محروم ماندگار شود راهکارهای مختلفی نیاز است که بخش عمده آن در اختیار وزارت بهداشت نیست. در واقع شرایط اجتماعی، فرهنگی و سیاسی و مسائل مختلفی وجود دارد که پزشک را در مناطق محروم جذب کند ادامه مطلب ...

مردم بیشتر از چه پزشکانی شکایت می‌کنند؟

اعلام پرشکایت‌ترین و پرتخلف‌ترین گروه‌های پزشکی نیز از جمله مسائلی است که همواره با حواشی بسیاری همراه بوده است. مسئولان نظام پزشکی اذعان دارند که بیشترین گروه از جامعه پزشکی که از آنان شکایت می‌شود، پزشکان عمومی هستند، علت آن هم این نیست که پزشکان عمومی بیشتر تخلف می‌کنند و علت آن این است که 75 هزار نفر از جامعه پزشکی را این گروه تشکیل می‌دهند و بزرگ‌ترین گروه جامعه پزشکی هستند و هر گروه تخصصی پزشکان ممکن است بین 2‌هزار تا 5‌هزار نفر باشند. رده دوم شکایت‌ها مربوط به متخصصان زنان و زایمان است، علت آن هم این است که این گروه هم به سلامت زنان و هم زایمان نوزادان مربوط هستند و بیش از نیمی از جمعیت کشور را نیز زنان تشکیل می‌دهند. سومین گروه دندانپزشکان عمومی و متخصص هستند که حدود 20‌هزار نفر جمعیت دارند و بالاخره گروه چهارم متخصصان ارتوپدی هستند که به خاطر میزان بالای تصادفات رانندگی و حوادث در کشور مراجعان زیادی دارند. گروه پنجم نیز متخصصان مغز و اعصاب هستند.

علاوه بر اینکه تبلیغات در حوزه سلامت و پزشکی ممنوع است، براساس آیین‌نامه تبلیغات پزشکی، ضوابطی هم در این خصوص وجود دارد که از سال 85 از سوی سازمان نظام پزشکی ابلاغ شده؛ اما ظاهرا فقط روی کاغذ اجرا می‌شود. معاون سلامت وزیر بهداشت علاوه بر اینکه تاکید می‌کند نظارت بر امر تبلیغات پزشکی از وظایف سازمان نظام پزشکی و وزارت بهداشت است، می‌گوید: اگر شکایتی درخصوص تبلیغی گمراه‌کننده در این حوزه وجود داشته باشد، حتما بررسی می‌شود.

دادسرای ویژه جرایم پزشکی، بیشترین تخلفات پزشکی را مربوط به جراحی‌های زیبایی در بینی، ‌گونه، سینه و تنظیم اندازه قد و ژل‌های تزریقی حالت‌دهنده به لب می‌داند که در اکثر مواقع مشکل‌ساز است و ‌وزارت بهداشت وظیفه پیگیری این موارد را به‌عهده دارد. براساس قوانین، حتی تابلوهای مطب پزشکان باید واقعی بوده و از کلمات و جملات اضافی که باعث گمراهی بیماران می‌شود، خودداری شود. همچنین تبلیغاتی که پزشکان در رسانه‌ها انجام می‌دهند، باید واقعی باشد؛ اما متأسفانه نظارت و رسیدگی بر این تبلیغات به‌درستی صورت نمی‌گیرد ودر برخی تبلیغات پزشکی که به‌صورت غیرواقعی و کاذب ارائه می‌شود، فقط با هدف جذب بیمار یا به‌اصطلاح جذب مشتری برای پزشک صورت می‌گیرد.منبع

طبابت پزشکان ایرانی مقیم خارج در کشور، فقط با تأیید وزارت بهداشت

اجازه کار جهت هرگونه معاینات و اعمال جراحی چه به‌صورت موقت و چه به‌صورت دائم برای پزشکان ایرانی مقیم خارج، در داخل کشور باید از سوی وزارت بهداشت تایید شود.

مواقعی مشاهده می‌شود در برخی از بیمارستان‌های خصوصی با نصب پلاکارد مبنی بر اینکه پزشک متخصص درفلان کشور به‌مدت یک ماه آماده ویزیت و جراحی بیماران است و این امر درصورت مورد تایید نبودن وزارت بهداشت، غیرقانونی بوده و عوارض ومشکلات احتمالی ناشی از آن متوجه بیمار خواهد بودواجازه شکایت به هیچ مرجع قانونی را نخواهد داشت ضمن اینکه موضوع می‌تواند سوءاستفاده‌های بزرگ مالی را به‌دنبال داشته باشد.

حسن امامی‌رضوی، معاون سلامت وزارت بهداشت در این خصوص می‌گوید: مدرک و اجازه کار هر پزشکی که برای ادامه کار به ایران می‌آید، باید از سوی وزارت بهداشت تایید شود، در غیراین صورت این کار خلاف قانون است.وی افزود:البته پزشکان متخصص و خبره‌ای که شهرت جهانی دارند و مورد شناخت مردم هستند، از این امر مستثنا هستند.

علاوه بر این اگر سازمان یا ارگانی با هماهنگی‌های لازم از پزشکی در خارج از کشور دعوت به کار می‌کند، علاوه بر اینکه تبلیغات در حوزه سلامت و پزشکی ممنوع است، براساس آیین‌نامه تبلیغات پزشکی، ضوابطی هم در این خصوص وجود دارد که از سال 85 از سوی سازمان نظام پزشکی ابلاغ شده ولی ظاهرا فقط روی کاغذ اجرا می‌شود. اما اگر به شکل فردی یا مثلا از سوی بیمارستانی بدون هماهنگی و تایید وزارت بهداشت این کار انجام شود، غیرقانونی محسوب می‌شود.منبع

اگه گذاشتن این پزشکای سرباز آب خوش از گلوشون پایین بره!!؟

مسئولین وزارت بهداشت بعد از اون عقب نشینی در مورد کم شدن سربازی پزشکان که از همون اول هم معلوم بود رنگ و بوی سیاسی داره و تحت تاثیر انتخابات انجام شده به تازگی و بعد از اینکه به هدفشون رسیدن دارن کم کمک ماهیت خودشون رو دوباره نشون میدن همونایی که بعد از گرفتن اون تصمیم عجولانه و نسنجیده در مورد افزودن طرح به خدمت سربازان پزشک تا سقف 24 ماه به تکاپو افتادن تا در آستانه انتخابات بیش از این تنفر قشر مظلوم پزشکان و بویژه تازه فارغ التحصیلان رو از خودشون زیاد نکنن، و بالاخره با اعتراض و پیگیری بسیاری از دوستان- که جا داره همینجا ازشون تشکر کنم مخصوصا دوست خوبم دکتر سید علیرضا صدر فرزند رئیس سازمان نظام پزشکی- مجبور به عقب نشینی شدن از امروز متن خبر مندرج در سایت وزارتخونه رو که تا دیروز یه جور دیگه بود عوض کردن!

متن قبلی:

با ابلاغ وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به دانشگاههای علوم پزشکی سراسر کشور موضوع انجام باقیمانده تعهدات مدت خدمت دوره ضرورت و دوره احتیاط مشمولین قانون خدمت پزشکان و پیراپزشکان منتفی اعلام شد. به گزارش روابط عمومی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، با ابلاغ وزیر بهداشت به دانشگاههای علوم پزشکی سراسر کشور، این وزارتخانه مصوبه ستاد کل نیروهای مسلح درخصوص مدت انجام خدمت نظام وظیفه را برای مشمولان قانون خدمت پزشکان و پیراپزشکان اجرا می‌کند و افزایش مدت زمان گذراندن طرح را برای دانش‌آموختگان نخواهد داشت به نحوی که  پایان خدمت سربازی این افراد، پایان تعهدات آنها خواهد بود. 

متن جدید:!!

پیرو نامه شماره 95856 مورخ 10/3/88 مقام محترم وزارت به استناد کمیسیون موضوع مواد 2و3 آئین نامه اجرایی قانون خدمت پزشکان وپیراپزشکان مورخ 31/3/88 مقرر گردید کلیه افرادی که برطبق دستورالعمل جدید ستاد فرماندهی کل ، بامقاطع لیسانس و بالاتر ، کارت پایان خدمت نظام وظیفه عمومی با مدرک تخصصی دریافت می نمایند ، ازانجام خدمات موضوع  قانون خدمت پزشکان وپیراپزشکان معاف می باشند. این مصوبه برای کلیه کسانی که خدمت وظیفه آنها درسال 88 به اتمام می رسد جاری خواهد بود و نظریه کمیسیون برای سال آتی متعاقبا اعلام خواهد شد. 

این اولین قدم برای بازپس گیری قانون تحمیلی قبلی هست و الا سال آینده قوانین سربازی تغییر نخواهد کرد! حالا سوالی که باید از این آقایون نخبه پرسید اینه که بچه‌هایی که سربازیشون سال 89 تموم میشه و به امید این قانون رفتن کلی هزینه کردن و دارن برای امتحان آماده میشن چه امیدی باید داشته باشن که حضرات فردا که از خواب بیدار میشن تصمیم جدیدی نگیرن؟ آخه ما تا کی باید اسیر تصمیمات ابدومینال 4 تا آدم بی فکر باشیم و ندونیم فردا چه بلایی قراره سرمون بیارن؟ کاش اینو هم مجلس میومد وسط و قانون میذاشت که حداقل تکلیف خودمونو بدونیم هرچند اینا نشون دادن که به قانون هم دوست دارن هر روز یه انگولکی بکنن قضیه استریت شدن متاهلین رو یادتون میاد؟ با اینکه مجلس تصویب کرده بود ولی تا آبان 86 من هرچی تماس می‌گرفتم میگفتن معلوم نیست هنوز میشه یا نمیشه!

من شخصیتا آدم ایرادگیری نیستم ولی اونقدر توی این چند سال اخیر از دست اینا خون دل خوردم که دیگه نمیتونم بی تفاوت باشم آخه ما همه کارای دیگمون اعم از آینده شغلیمون، درآمدمون و شخصیت اجتماعیمون به برکت حضرات گل و بلبل هست که بتونیم از کنار اشتباهات کوچیکشون راحت بگذریم! البته شاید دارم اینبار زود قضاوت میکنم و شاید هدف آقایون واقعا این نباشه ولی به نظر شما اینجور عوض کردن یه خبر چه معنی و مفهومی میتونه داشته باشه؟ امیدوارم یه روزی آقایون متوجه بشن که قشری که باهاشون سر و کار دارن ضمن اینکه صبورن متاسفانه اونجوری که اونا فکر می‌کنن خنگ نیستن!