دکتر محسن

وبلاگ خبری گروه پزشکی - آخرین اطلاعات و اخبار آزمون ها - دستیاران پزشکی- دانشجویان پزشکی

دکتر محسن

وبلاگ خبری گروه پزشکی - آخرین اطلاعات و اخبار آزمون ها - دستیاران پزشکی- دانشجویان پزشکی

پاسخ به چند سوال کمی تا قسمتی مهم!

سلام. قرار بود درمورد نحوه چینش سهمیه‌ها اون چیزی رو که شنیدم براتون تعریف کنم که از قول یکی از کارشناسان دبیرخانه تخصصی آموزش پزشکی هست. من همیشه فکر می‌کردم سهمیه‌ها وقتی میگن حداقل باید هشتاد درصد نمره آخرین فرد قبولی توی هر رشته محل رو کسب کنن به این معنیه که حتما باید توی هر رشته محل حداقل یه نفر با سهمیه آزاد وجود داشته باشه تا بشه حدنصاب نمره رو برای سهمیه دارها مشخص کرد غافل از اینکه ساز و کار چیز دیگه ای هست اگه قوانین و دستورالعملهای پذیرش دستیار و اختصاص سهمیه‌ها رو مطالعه کرده باشید ذکر شده که اگر مثلا یک رشته محل سه نفر ظرفیت داشنه باشد حداقل یکی از این سه تا باید به سهمیه اختصاص پیدا کنه دقت کنید که اینجا حداقل ذکر شده نه حداکثر و مطابق اون اگر هر سه نفر هم با سهمیه پر بشه اشکالی وارد نیست اما اینکه وقتی هر سه نفر با سهمیه پر شدن چه جوری حدنصاب هشتاد درصدی تعیین شده نکته جالبی هست که من هم تازه اوایل اردیبهشت امسال متوجه شدم و غیر از اون چیزی بود که از دوستانم شنیده بودم یا از مطالعه قوانین برداشت کرده بودم.

قضیه اینه که اونایی که مسئول این کار توی وزارتخونه هستن برای اینکه حدنصاب نمره هر رشته محل مشخص بشه اول میرن سراغ سهمیه آزادی‌ها و بر اساس اولویتهایی که توی فرم انتخاب رشته تعیین کردن به ترتیب از نفر اول چیدمانشون رو شروع می‌کنن تا اینکه ظرفیت تمام رشته محلها پر بشه وقتی این کار انجام شد نمرات آخرین نفر قرار داده شده توی هر رشته محل (در سهمیه آزاد ) تعیین میشه حالا میان همه این افراد رو میریزن بیرون و میان گروه اصلی و مهم و سهمامدارشون رو با توجه به نمره‌هاشون و نمره حدنصاب هر رشیه محل توی اولویتهاشون قرار میدن این کار تا زمانی که فردی با سهمیه که حدنصاب رشته محل انتخابی خودشو آورده باشه وجود داره ادامه پیدا می‌کنه وقتی این چینش انجام شد تازه میرن سراغ سهمیه آزادی‌ها یعنی اونایی که خیلی بیجا کردن اومدن وارد رقابت شدن و خواستن رزیدنت بشن!! و اگه سهامدارها واسشون جایی گذاشته باشن میگن به جهنم بیاین برین! اینجوری میشه که گاهی مثلا جایی که سه نفر ظرفیت داره کلا با سهمیه‌ها پر میشه و حتی اگه نفر اول آزمون هم اونو توی انتخاب اولش گذاشته باشه قبول نمیشه! مشکل بعدی اینه که با این روش هرچی تعداد سهمیه‌دارها بیشتر میشه شانس قبولی آزادی ها میاد پایین و دیگه اینکه هرچی امتحان آسونتر و نمره‌ها بالاتر میره شانس پذیرش سهمیه‌ای ها به شدت بالا میره اتفاقی که اخیرا افتاد در حالیکه قانون همون قانون قبلی بود ولی چون امتحان آسونتر بود یعنی درصد سوالات آسونش بالاتر بود درصد بیشتری تونستن حدنصاب سهمیه خودشونو بیارن اینو هم در نظر داشته باشیم که وقتی میگیم هشتاد درصد یعنی نمره 320 ارزشی برابر با 400 داره در حالیکه رتبه این دو نفر حداقل 2500 تا اختلاف داره. البته یه تعداد از سهمیه‌ها رو میگن مازاد هست که این هم خودش جای سوال داره اگه یه سال مثلا 250 نفر سهمیه استعداد درخشان داشته باشن و طبیعتا اغلبشون هم حد نصاب رو بیارن و یه جا اینا رو جا بدن حالا اگه سال بعد شدن 500 نفر چی بازم همشون باید رزیدنت بشن؟ آیا نباید قانون مشخص و شفاف تری داشته باشن؟

نظرات 4 + ارسال نظر
یه همدانشگاهی سه‌شنبه 23 تیر 1388 ساعت 09:12 ق.ظ

چه قدر خوب و شفاف توضیح دادید آقای دکتر!
به نظر شما اسم این، چیزی غیراز ظلم و تضییع حقه؟

پرهام سه‌شنبه 23 تیر 1388 ساعت 05:06 ب.ظ

ممنون محسن عزیز
بنده از شما ناراحت نشده بودم
میشه همون 40 50 تارو بذاری توسایت؟
در مورد سهمیه ها یه چیزو جا انداختی!
امسال به سیستم سهمیه ها یه چیز جدید اضافه شده بود
اون هم این بود که در بعضی رشته ها مثل جراحی و ارتوپدی که خانوما سهمیه هارو پر نمیکنن امسال این ظرفیتها ی خالیو به جای اینکه به ازادها بدن به محروم ها داده بودن !

هموطن یکشنبه 8 فروردین 1389 ساعت 08:54 ق.ظ

سلام ........من بار اولمه که امتحان دادم. امتحان دومم رو خیلی هم خوب دادم(امتحان امسال(۸۸)دو بار برگزار شد). ..... بابت اینکه اینقدر عالی همه چیز رو توضیح دادید ازتون خیلی ممنونم چونکه خودم با وجودی که چند بار راهنما رو خوندم اصلاْ به این صورت برداشت نکردم! ............. امیدوارم همیشه سلامت و موفق باشید

هموطن دوشنبه 9 فروردین 1389 ساعت 12:36 ب.ظ


ممکنه به این سوال من جواب بدید که:
اگه یک داوطلب رشته شهری رو در انتخاب اولش انتخاب کنه و داوطلب دیگری همون رشته شهر را در انتخاب مثلا۲۰ امش انتخاب کنه آیا این اولویت انتخاب وقتی که این دو نفر از نظر نمره و رتبه و سهمیه و .... با هم شرایطشان مشابه باشد اثری روی قبولی دارد یا نه؟ یعنی آیا بالاتر زدن رشته/شهر مورد علاقه تاثیری در قبولیمون داره

ممنون از توجهتون

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد